Introductie map voor stagiairs
Amsterdam, 6 september
2010.
De introductie begint
bij het ontstaan van De Brug.
Op 22 november 1983 werd
Stichting De Brug opgericht, op initiatief van de Zusters van de Goddelijke
Voorzienigheid en de Paters Kruisheren, die
werkzaam waren in de parochie van ÒOnze Lieve Vrouw van Zeven SmartenÓ in
Geuzenveld. De zusters en de paters bekommerden zich in de achterliggende jaren
om alleenstaande mensen en personen die door omstandigheden met vereenzaming te
kampen hadden : de parterre van het kloostergebouw, met de tuin, werd ingericht
voor Ò Huiskamer-project De BrugÓ.
In de 26 jaar die volgden, is dit
huiskamerproject uitgegroeid tot een laagdrempelig ontmoetingscentrum en
toegankelijk voor alle
buurtbewoners in Geuzenveld, Slotermeer en omgeving.
Voorzitter Cor van
Drongelen: "Op De Brug ervaren mensen dat zij een plek hebben waar zij
gerespecteerd worden, waar zij elkaar kunnen ontmoeten en ervaren dat ze erbij
h
Cor van Drongelen, voorzitter Stichting
De Brug
oren,
dat ze er thuis
zijn als
een
Òeenheid in verscheidenheid".
De Brug is een
onafhankelijke organisatie die voor en door bewoners activiteiten
organiseert. Dat wil zeggen: zij organiseert laagdrempelige
activiteiten voor mensen met een beperking in de meest ruime zin van het
woord; fysieke , psychische,
aslmede taalbeperking.. De Brug zet zich al langer dan 25 jaar in voor de
doelgroep oorlogsgetroffenen en migranten. Met deze activiteiten draagt zij bij
aan de belangenbehartiging en de emancipatie voor de bewoners ten behoeve van een
multiculturele samenleving.
Multiculturele huiskamer De Brug
is opgenomen in het handboek Ò EUNET INTI Ó ; het Integratie Netwerk van de
Europese Unie (publicatie ter inzage in de directiekamer):
"Stichting
De BrugÕs objective is to use the
multicultural living room to create a meeting place where everyone who has
a need,
mainly the aged, whether handicapped or not, can meet together" (Malta, 2007).
Deze introductiemap
kan voor stagiairs dienen als handleiding en naslagwerk.
Kennisname van de hierin
omschreven gang van zaken is een voorwaarde voor het welslagen van een stage op
"De Brug".
Onderwerpen :
1.
Kennismaking
met het team van vrijwilligers op De Brug;
2.
Activiteitenkalender
3.
Uitgangspunten
4.
Projecten
5.
Aanbod
maatschappelijke en sociaal-juridische
dienstverlening op De Brug
6.
Huisregels
7.
Fondsen
8.
Handleiding
voor stagiairs
9.
Agenda
10.
Aantekeningen.
In de loop van julie stage zullen
jullie met diverse medewerkers
kennismaken en samenwerken aan diverse projecten. Zij zullen jullie graag
vertellen hoe zulke projecten op De Brug aangepakt worden.
Team : |
Taken : |
Tys de Ruyter |
á
voorzitter Stichting De Brug |
Rob van den Broeke |
á
algemeen bestuur á
bouwkundig adviseur |
Wouter Varkevisser |
á
penningmeester |
Tijeng Hwa Tjoa |
á
adviseur bestuurs- en beleidszaken |
Cor van Drongelen |
á
algemeen directeur Stichting De Brug á
dagelijkse leiding |
Leyla Tamul |
á
vice-directeur Stichting De Brug á
cošrdinatie
inloopspreekuur |
Said Bouhaltit |
á
cošrdinatie sociaal-juridisch spreekuur á
cošrdinatie Resto van Harte á
begeleiding stagiairs
SJD |
Corrie Vermeulen |
á
begeleiding stagiairs MWD á
bestuurssecretaris |
Naziha Betti |
á
cošrdinatie Marokkaaanse vrouwengroep |
Ed van Hanenberg en Will Fleur |
á
huismeester á
cošrdinator en docent "Computerwijk" |
Agnes Herewood en
Marion van den Broeke |
á
cšordinatie
vrijwilligers |
Cilia , Henny Loopeker, Hatice Yasar, Naziha
Betti, Marie Halvers, Hilly & Piet Hoeve, Tiny
Elmers, Ursula Koelfat.. en 15 oproepbare
vrijwilligers |
á
gastvrouwen/gastheren á
koks á
organisatie/medewerking activiteiten |
Marth Timmerman en
Corrie Vermeulen |
á
bedrijfshulpverleners |
Bereikbaarheid
:
Stichting Multiculturele Huiskamer
De Brug :
Bezoek- en postadres : Aalbersestraat
248A
1067
GM Amsterdam-Geuzenveld
Telefoon : (020)
6138374
Fax: (020)
6130028 .
Internet: : www.stgdebrug.nl
email : debrug@stgdebrug.nl
jembatan.debrug@gmail.com
gehandicaptenplatform@gmail.com
Hoofdstuk 2 – Activiteiten
(weekprogramma) :
|
|
||||||
|
Morgen |
|
Middag |
|
Avond |
|
|
|
|
|
|
||||
Maandag |
10.00-12.00 |
Computerwijk |
13.00-15.00 |
Computerwijk |
17.00-20.00 |
Eetgroep (2
wekelijks) |
|
|
|
|
13.00-15.00 |
ABC Taalles |
18.00-21.30 |
Taalles NCB |
|
|
|
|
|
||||
Dinsdag |
09.00-12.00 |
Hollandse Koffieclub |
13.00-17.00 |
Jembatan |
17.00-19.00 |
Jembatan maaltijd |
|
|
10.00-13.00 |
Filosofie (2
wekelijks) |
|
|
19.00-21.00 |
Computerwijk |
|
|
|
|
|
||||
Woensdag |
9.00-12.30 |
Taalles NCB |
|
|
17.00-20.00 |
Eetgroep |
|
|
10.00-12.00 |
Computerwijk |
13.00-15.00 |
Computerwijk |
18.00-21.00 |
Taalles NCB |
|
|
|
|
|
||||
Donderdag |
08.30-10.00 |
A.T.A.L. |
12.00-16.00 |
Rummikub |
|
|
|
|
09.00-12.30 |
Taalles NCB |
|
|
|
|
|
|
11.00-13.00 |
Computerwijk |
|
|
|
|
|
Vrijdag |
09.00-12.00 |
Thema-bijeenkomst |
13.00-15.00 |
|
|
|
|
|
|
Marokkaanse vrouwen |
|
|
|
|
|
|
10.00-12.00 |
Geheugen van West* |
13.00-15.00 |
Standvaste
Creativteit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* laatste
vrijdag van de maand
In het 27-jarige bestaan van
huiskamer De Brug hebben veel bewoners een bijdrage geleverd aan allerlei
activiteiten. De huidige acitiviteiten
zijn het produkt van bewoners / vrijwilligers. Zij vormen en zorgen
tesamen voor "De Brug".
Hoofdstuk 3 -
Uitgangspunten van beleid :
Stagiairs werken
samen met vrijwilligers Žn bewoners in een innovatieve organisatie, waar de
volgende uitgangspunten gelden.
á
representativiteit :
vrijwilligers vertegenwoordigen de
lokale bevolking; zij zijn het
klankbord voor de professionele hulpverlening en beleidsmedewerkers van het
Stadsdeel Nieuw West;
á
multiculturaliteit :
meer dan 50% van de
bevolking van Nieuw West heeft een buitenlandse herkomst; de bezoekers en
vrjwilligers op De Brug delen hun interesses en talenten in gezamenlijke
activiteiten;
á
diversiteit
:
bezoekers en vrijwilligers zorgen
voor een divers en een zichzelf regelmatig vernieuwend aanbod van activiteiten;
á
empowerment :
mede door deze
activiteiten ondersteunen en
motiveren zij elkaar om staande te
blijven wanneer er problemen zijn;
á
ervaringsdeskundigheid
:
vrijwilligers presenteren een divers aanbod op basis
van persoonlijke kennis en ervaring; De Brug wil graag ruimte bieden voor
verdere ontplooiing van deze talenten in het vrijwilligerswerk.
Hoofdstuk 4 –
Projecten :
In het kader van het
diversiteitbeleid presenteert De Brug voor vrouwen met verschillende etnische
achtergrond :
* De integratietour
2010 : "Binden en Verbinden"
In 2009 is een opzet
gemaakt voor de organisatie van een rondreis door de provincies van Nederland
onder de slogan: " Hoe leer ik Nederland als multiculturele
samenleving kennen? " .
Dit project is bedoeld
om:
a) Op een creatieve manier
vrouwen met een uiteenlopende achtergrond en etniciteit, woonachtig in
Amsterdam,
veelal in achterstandswijken, met elkaar
kennis te laten maken door middel van een reis door de Nederlandse provincies;
b) Kennis te nemen van de
historische achtergrond en schoonheid van de diverse historisch belangrijke Nederlandse
steden, deze te begrijpen en
vervolgens te verbinden met de eigen afkomst;
c) Inzicht te krijgen in
verschillen en overeenkomsten met de eigen cultuur;
d) Onderling contact te
verbreden en vooral uitwisseling van de eigen waardevolle cultuur (en
religieuze) uiting.
Activiteiten die daarbij
horen zijn de organisatie van uitstapjes, onder andere:
- een rit over de
Afsluitdijk, bezoek aan een bloembollenkwekerij en kaasmakerij;
- rondleidingen in
Westerbork, Bronbeek, diverse musea en kloosters;
-
Verzetsmuseum en de voormalige Hollandse schouwburg bezoeken.
Bovengenoemde
activiteiten worden aangegrepen om - naast schoonheid - ook:
á
de historische waarde uit te leggen en te plaatsen in het hedendaagse
perspectief;
á
verhalen te vertellen over de 2e wereldoorlog;
á
het leven van Nederlandse burgers in de vorige eeuw te bestuderen;
á
de dialoog te stimuleren inzake overeenkomsten met het land van
herkomst van de Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Nederlands-Indische, Hindoestaanse en Nederlandse vrouwen.
á
in contact te komen met mensen buiten de stad en naar elkaar elkaars
ervaringen te luisteren;
á
aandacht te geven aan (normen en waarden van) eetgewoontes en
bereiding van etenswaren (haring, kaas, stamppot, etc.) .
Duur
project: plusminus 24 maanden.
* Het
Maatjesproject :
De Brug ontvangt
wekelijks 150 tot 200 bezoekers, waaronder veel vrouwen, die elkaar tegenkomen
op De Brug maar niet echt gewend zijn om met elkaar in gesprek te gaan om
diverse redenen: het overgrote
deel van de niet westerse vrouwelijke bezoekers vindt dat zij onvoldoende
Nederlands spreken en het ook niet altijd past, binnen bepaalde culturen, om
zondermeer met elkaar in gesprek te gaan. Door middel van een maatjesproject
worden Nederlandse vrouwen gekoppeld aan vrouwen uit Marokko, Turkije, Suriname
en/of Indonesi‘, die samen optrekken en van elkaar leren. Hier hoort ook een
kookproject bij met het gezamenlijk boodschappen doen, bereiden van de diverse
internationale gerechten en samen aan tafel gaan om te genieten van de diverse
schotels.
Duur project:
minimaal 12 maanden met een uitloop tot 2 jaar .
Afhankelijk van
fondsen zal de organisatie van deze twee projecten met ingang van september
2010 worden opgepakt en met hulp van de dan aanwezige stagiairs en
vrijwilligers worden gerealiseerd.
Hoofdstuk
5 Aanbod maatschappelijke
dienstverlening :
Voorlichtingsbijeenkomsten :
Er wordt
groepsvoorlichting gegeven over relevante thema's. Wijkbewoners en cli‘nten
worden ge•nformeerd over activiteiten in het Stadsdeel en wet- en regelgeving,
zoals WMO en AWBZ.
Deze bijeenkomsten
worden begeleid door de verschillende instanties voor gezondheidszorg:
á
de Gemeentelijke Gezondheidsdienst,
á
patientenvereniging Cli‘ntenbelang
á
centrum voor geestelijke gezondheidszorg "In Geest"/Prezens.
Belangrijk is dat het altijd aanwezige schuld- en
schaamtegevoel bij met name de oudere bewoners in de wijk begint af te
brokkelen. Dankzij deze
bijeenkomsten zal langzaam maar zeker het taboe, dat rust op het bespreken van
problemen met anderen, worden doorbroken.
Algemeen
maatschappelijk werk en Sociaal-Juridische dienstverlening :
Onder bevoegde leiding
verzorgen stagiairs op dit gebied
a.
informatie en advies;
b.
verwijzing naar en/of bemiddeling van voorzieningen en diensten;
c.
belangenbehartiging en signalering.
Onder migranten leeft
een sterke behoefte aan individuele begeleiding, gericht op verheldering,
aanpak en oplossing van alledaagse, regelmatig terugkerende vraagstukken op het
terrein van de sociale zekerheid.
Elk jaar wordt op De Brug onderzocht of een nieuw, passend aanbod kan
worden gerealiseerd - in samenwerking met professionele instanties.
Vrijwilligers van De
Brug zullen stagiairs ondersteunen bij het organiseren van de volgende
activiteiten :
1.
voorlichtingsbijeenkomsten over wet en regelgeving voor sociale
zekerheid;
2.
begeleiding van administratiewerkgroepjes.
De Brug
als erkend ÔleerbedrijfÕ
Het stagebeleid ziet toe
op begeleiding en ontwikkeling van een breed aanbod aan leermomenten voor
studenten sociaal-juridische- en administratieve dienstverlening,
maatschappelijke zorg en algemeen maatschappelijk werk.
Diverse
activiteiten worden ontplooid die kansen bieden om schoolopdrachten in de
praktijk uit te voeren:
a.
het wijkgericht werken:
het assisteren bij de organisatie van voorlichtingsbijeenkomsten op het
terrein van (geestelijke) gezondheidszorg en sociale zekerheid;
b.
het vrijwilligerswerk: samenwerking met het team van vrijwilligers bij
(de organisatie van) activiteiten en het leveren van een gewaardeerde bijdrage
aan vergaderingen;
c.
het groepsmaatschappelijk werk: begeleiding van groepen deelnemers aan
activiteiten;
d.
sociaal-juridische en maatschappelijke dienstverlening in de
wijk: studenten leren volwaardig
deelnemen aan het inloopspreekuur voor wijkbewoners;
e.
externe samenwerking: het onderhouden van contact en betrekking bij de
organisatie van beleid ten behoeve
van cli‘nten;
f.
organisatie en deelname aan het debat met bestuurders en
vertegenwoordigers van de lokale politieke partijen.
Studenten kunnen rekenen
op een team van medewerkers met jarenlange expertise in het vrijwilligerswerk
en beroepskrachten op het terrein van schuldhulpverlening, sociaal-juridische
dienstverlening, administratie en outreachend algemeen maatschappelijk werk.
á
Bestuur en medewerkers van De Brug tonen de veelal zeer jonge mensen
hoe het contact gelegd en onderhouden wordt tussen buurtbewoners,
vrijwilligers, professionals en politieke vertegenwoordigers in zowel professionele als informele
ontmoetingen.
á
De Brug werkt samen met andere instanties om vrijwilligers op te
leiden tot professionals op het
gebied van hun keuze, in dit geval
zorg- en welzijn.
De Brug wil ook
studenten met een specifieke opdracht in de gelegenheid stellen om zich in deze
omgeving te ontplooien en te bekwamen op het vakgebied van hun keuze.
Hoofdstuk 6 -
Huisregels :
De Brug verwacht van de
stagiairs dat zij zich houden aan
de volgende huisregels :
ž
Zij melden zich bij aankomst
en bij vertrek bij de aanwezige huismeester (en gastvrouw).
ž
aan het einde van de
stageweek leveren stagiairs een presentbriefje in bij Leyla Tamul (vice-voorzitter
Stichting De Brug).
ž
stagiairs zorgen ervoor aanwezig te zijn minimaal een half uur voor
aanvang van het inloopspreekuur van 09.30 uur op maandag-, dinsdag-, donderdag-
en vrijdagochtend..
ž
verhindering door ziekte of reisvertraging wordt telefonisch
doorgegeven via telefoonnummer (020) 6138374 v˜˜r aanvang van dit spreekuur.
ž
lunchpauzes zijn van 12 tot 13 uur.
ž
de middag, van 13 tot 16 uur, is gereserveerd voor het spreken van
clienten op afspraak en/of
huisbezoek.
ž
stagiairs zijn tot 16 uur op de Brug aanwezig.
ž
op woensdag zijn alle stagiairs aanwezig voor deelname aan het
clientenoverleg om 09.30 uur.
ž
stagiairs zijn vrij in de
schoolvakanties , maar mogen
ervoor kiezen om door te
werken in ruil voor vrije dagen op een nader met de stagebeleider af te stemmen
tijdstip.
Stagiairs hebben een
persoonlijke werkplek met een computer en een persoonlijke account met
emailadres. Zij voeren correspondentie met instanties en cli‘nten onder strikte
voorwaarden :
ž
ten aanzien van de inhoud
is er instemming vooraf van de client Žn overleg met de stagebegeleider
of haar vervanger;
ž
de opmaak is in de
huisstijl van De Brug; zie voorbeeldbrief in de bijlage;.
ž
een kopie wordt overhandigd aan de client;
ž
aantekening en digitale archivering is zodanig , dat collega's het
document eenvoudig kunnen terugvinden.
Privacyreglement
:
Op De Brug wordt
zorgvuldig omgegaan met gegevens van bezoekers en medewerkers. Het
privacyreglement schrijft voor dat registratie en systematische opslag van
persoonsgegevens van bezoekers, clienten, medewerkers en stagiairs beveiligd
moet worden. Eveneens wordt er strikt op toegezien dat (digitaal) opgeslagen
gegevens van klanten van het maatschappelijk werk en sociaal-juridische
dienstverlening volgens wettelijke normen worden bewaard. Papieren dossiers
worden voor de duur van het hulpverleningstraject bewaard en daarna aan
ex-cli‘nten teruggegeven of met hun toestemming vernietigd. Waar strikt
noodzakelijk en in bijzondere situaties zullen documenten volgens afspraak met
betrokkenen voor een bepaalde, langere periode worden bewaard.
Klachtenreglement
:
De Brug hanteert een
klachtenreglement. Onder 'klachten' worden verstaan 'alle uitingen van onvrede
van bezoekers, medewerkers, stagiairs en cli‘nten'. Klachten worden serieus
genomen en, waar mogelijk, zo goed mogelijk opgelost. Een procedure van klachtenbemiddeling biedt
ondersteuning. Structurele problemen zullen in kaart worden gebracht en
verwerkt in een signaleringsrapport.
Veiligheid
:
a.
Bedrijfshulpverlening :
Vrijwilligers op De Brug
beschikken over het brevet bedrijfshulpverlening en EHBO. Eenmaal per jaar doen
de vaste medewerkers en stagiairs
mee aan een brandontruimingsoefening.
b. Verzekering
:
De Brug heeft een
wettelijke aansprakelijkheidsverzekering voor alle medewerkers en stagiairs
tijdens hun aanwezigheid op De Brug. Stagiairs op huisbezoek worden beschermd
door de bedrijfsverzekering van het bureau voor maatschappelijke
dienstverlening van Corrie Vermeulen.
Hoofdstuk
7 - Fondsen en bestemmingen :
De
Brug ontvangt jaarlijks donaties van particulieren en (bedrijfs)fondsen en
subsidie van het Stadsdeel Nieuw West - naast structurele verhuur van
lokalen. Fondsen in natura van
vrijwilligers, bedrijven Žn stagiairs zijn de pijlers onder De Brug :
á
Alle activiteiten worden dankzij vrijwilligers mogelijk gemaakt. Zij
ontvangen hiervoor alleen een maandelijkse vergoeding.
á
De stagebegeleiders sociaal-juridische en algemeen maatschappelijke
dienstverlening leveren een vrijwillige bijdrage van gemiddeld 12 uur per week;
zij ontvangen geen vergoeding.
á
Het onderhoud en het beheer van de website van De Brug is de
vrijwillige bijdrage van Jan van Zijp, webmaster en projectmanager van
'Geheugen van West'.
á
Technisch onderhoud en reparatie van computerapparatuur en
programmatuur is in handen van Rob Beersen.
á
Dankzij de immateri‘le sponsoring door Polanen Adviesbureau,
Architectenbureau van den Broeke en Adviesbureau Varkevisser wordt De Brug in
staat gesteld om een groot aantal activiteiten te realiseren.
Dankzij
de bijdrage in natura van al deze vrijwilligers en schenkingen van trouwe
donateurs als de Zusters van de Goddelijke Voorzienigheid is De Brug in staat
om de deur elke dag weer wijdopen te houden voor de wijkbewoners.
Fondsenwerving :
Werving van (meer)
fondsen staat in het komende jaar hoog op de agenda voor tal van belangrijke
bestemmingen:
ž
(financi‘le) ondersteuning van de groepen aan de
gezamenlijke maaltijden;
ž
het bieden van een platform voor ontmoeting van
gehandicapte buurtbewoners met buurtbewoners die geen beperkingen kennen in het
dagelijks leven;
ž
het stimuleren en faciliteren van het
publiek-maatschappelijke debat;
ž
de begeleiding van stagiairs op verschillende niveaus van stages voor
(beroeps)opleidingen;
ž
nieuwe activiteiten voor moeilijk bereikbare c.q. kwetsbare wijkbewoners;
ž
nieuwe projecten om jongeren en ouderen met elkaar te verbinden.
Hoofdstuk 8
– Handleiding voor stagiairs :
Stagiairs hebben een representatieve functie
Inkomende
gesprekken :
1.
de aanwezige stagiairs spreken onderling af wie op welk moment de
telefoon opneemt.;
2.
tussen 9 en 16 uur nemen
de stagiairs alle inkomende gesprekken op met : ÒHuiskamer De Brug Ò, gevolgd
door naam en functieÓ
(maatschappelijk
medewerker / soicaal-juridisch medewerker / administratief medewerker /
maatschappelijk werker);
3.
luisteren naar de vraag of boodschap en deze noteren;
4.
vragen of de persoon die op dat moment afwezig is, terug kan bellen
5.
naam en telefoonnummer altijd noteren - ook als gezegd wordt dat die
informatie bekend is!
6.
van alle telefoongesprek
ken een notitie maken met naam, datum, tijdstip en advies / afhandeling van de vraag.
Redenen voor deze
strikte regels :
¯
sturing en vorming van beleid
(voor wijziging van of nieuwe
hulpverleningsactiviteiten);
¯
telling van telefonische
hulpvragen voor het jaarverslag;;
¯
onderzoek naar de achterliggende oorzaken voor signalering van
structurele problemen in de samenleving;
¯
fondsenwerving voor al dit werk.
NB: Ook uitgaande
telefoongesprekken worden genoteerd met naam van instantie/persoon,
telefoonnummer, datum, tijdstip en casus.
Protocol voor
dienstverlening aan hulpvragers :
1.
Inloopspreekuur:
stagiairs worden bij
aanvang begeleid bij het houden van spreekuur voor buurtbewoners en wel als
volgt.
Hulpvragers melden zich
bij de gastvrouw. Zij verzoekt om
plaats te nemen in de hal.
Na beeindiging van een
gesprek begeleiden stagiairs clienten naar de hal en nodigen volgende wachtenden in de spreekkamer.
2.
telefonische hulp:
de stagiair neemt het
telefoongesprek aan (zie boven), luistert en denkt daarbij rustig na. Is een
antwoord of advies niet direct mogelijk, dan vraagt de stagiair of de
hulpvrager terugbeld kan worden met het antwoord op de vraag. De formulering
luidt als volgt:
Ò Mevrouw, meneer,
hierop kan ik u niet
direct antwoord geven. Ik ga de juiste informatie voor u opzoeken en/of : ik
wil ook mijn collega raadplegen (om er zeker van te zijn dat ik u het juiste
advies, adres voor verwijzing etd. geef)Ó.
Er zijn twee
mogelijkheden:
á
De stagiair zoekt de informatie op, raadpleegt aanwezige collega's en
belt de hulpvrager met het juiste antwoord terug..
á
De hulpvraag is daarvoor te complex ; de stagiair legt de casus voor
op woensdagochtend in het clientenoverleg .
3.
huisbezoek aan cli‘nten (voorbehouden aan studenten MWD 2e en 3e
jaars).
4.
Collegiale consultering: voor cli‘nten op het spreekuur, aan de
telefoon en ophuisbezoek geldt in gelijke mate de eis van collegiale
consultering! Reden: gezamenlijk
weten hulpverleners meer over de beste aanpak ; alle hulpverleners houden
elkaar mondeling op de hoogte van de afwikkeling van hulpvragen.
5.
registratie: De Brug kent
naast het clientoverleg een digitaal systeem voor registratie van
clientgegevens.