Introductie map voor stagiairs

 

 

Amsterdam, 6 september 2010.

 

De introductie begint bij het ontstaan van De Brug.

Op 22 november 1983 werd Stichting De Brug opgericht, op initiatief van de Zusters van de Goddelijke Voorzienigheid  en de Paters Kruisheren, die werkzaam waren in de parochie van ÒOnze Lieve Vrouw van Zeven SmartenÓ in Geuzenveld. De zusters en de paters bekommerden zich in de achterliggende jaren om alleenstaande mensen en personen die door omstandigheden met vereenzaming te kampen hadden : de parterre van het kloostergebouw, met de tuin, werd ingericht voor Ò Huiskamer-project De BrugÓ. 

In de 26 jaar die volgden, is dit huiskamerproject uitgegroeid tot een laagdrempelig  ontmoetingscentrum en  toegankelijk  voor alle buurtbewoners in Geuzenveld, Slotermeer en omgeving.

 

Voorzitter Cor van Drongelen: "Op De Brug ervaren mensen dat zij een plek hebben waar zij gerespecteerd worden, waar zij elkaar kunnen ontmoeten en ervaren dat ze erbij h

Cor van Drongelen,

voorzitter Stichting De Brug

 
oren, dat ze er thuis zijn als een Òeenheid in verscheidenheid".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Brug is een onafhankelijke organisatie die voor en door bewoners activiteiten organiseert.  Dat wil zeggen:  zij organiseert laagdrempelige activiteiten voor mensen met een beperking in de meest ruime zin van het woord;  fysieke , psychische, aslmede taalbeperking.. De Brug zet zich al langer dan 25 jaar in voor de doelgroep oorlogsgetroffenen en migranten. Met deze activiteiten draagt zij bij aan de belangenbehartiging en de emancipatie voor de bewoners ten behoeve van een multiculturele samenleving.

Multiculturele huiskamer De Brug is opgenomen in het handboek Ò EUNET INTI Ó ; het Integratie Netwerk van de Europese Unie (publicatie ter inzage in de directiekamer): 

"Stichting De BrugÕs objective  is to use the multicultural living room to create a meeting place where everyone who has

a need, mainly the aged, whether handicapped or not, can meet together" (Malta, 2007).

 

Deze introductiemap kan voor stagiairs dienen als handleiding en naslagwerk.

Kennisname van de hierin omschreven gang van zaken is een voorwaarde voor het welslagen van een stage op "De Brug".

Onderwerpen :

1.     Kennismaking met het team van vrijwilligers op De Brug;                                                                               

2.     Activiteitenkalender                                                                                                                                                 

3.     Uitgangspunten

4.     Projecten

5.     Aanbod maatschappelijke  en sociaal-juridische dienstverlening op De Brug                                            

6.     Huisregels                                                                                                                                                                  

7.     Fondsen

8.     Handleiding voor stagiairs                                                                                                                                     

9.     Agenda

10.  Aantekeningen.                                                                                                                                                          

 

In de loop van julie stage zullen jullie  met diverse medewerkers kennismaken en samenwerken aan diverse projecten. Zij zullen jullie graag vertellen hoe zulke projecten op De Brug aangepakt worden.

 

Team :

Taken :

Tys de Ruyter

á                 voorzitter Stichting De Brug

Rob van den Broeke

á                 algemeen bestuur

á                 bouwkundig adviseur

Wouter Varkevisser

á                 penningmeester

Tijeng Hwa Tjoa

á                 adviseur bestuurs- en beleidszaken

Cor van Drongelen

á                 algemeen directeur Stichting De Brug

á                 dagelijkse leiding

Leyla Tamul

á                 vice-directeur Stichting De Brug

á                 cošrdinatie  inloopspreekuur

Said  Bouhaltit

á                 cošrdinatie sociaal-juridisch spreekuur

á                 cošrdinatie Resto van Harte

á                 begeleiding stagiairs  SJD

Corrie Vermeulen

á                 begeleiding stagiairs MWD

á                 bestuurssecretaris

Naziha Betti

á                 cošrdinatie Marokkaaanse vrouwengroep

Ed van Hanenberg  en Will Fleur

á                 huismeester

á                 cošrdinator en docent "Computerwijk"

Agnes Herewood en Marion van den Broeke

á                 cšordinatie  vrijwilligers

Cilia  , Henny Loopeker, 

Hatice Yasar, Naziha Betti, Marie Halvers,

Hilly  & Piet  Hoeve,  Tiny Elmers,  Ursula  Koelfat..

en 15 oproepbare vrijwilligers

á                 gastvrouwen/gastheren

á                 koks

á                 organisatie/medewerking activiteiten

Marth Timmerman en Corrie Vermeulen

á                 bedrijfshulpverleners

 

 

Bereikbaarheid :

Stichting Multiculturele Huiskamer De Brug :                                                        

Bezoek- en postadres :               Aalbersestraat 248A                                           

                                                        1067 GM Amsterdam-Geuzenveld                                          

Telefoon :                                      (020) 6138374                                                                            

Fax:                                                 (020) 6130028 .

Internet: :                                       www.stgdebrug.nl

email :                                             debrug@stgdebrug.nl

                                                        jembatan.debrug@gmail.com

                                                        gehandicaptenplatform@gmail.com                    

 

Hoofdstuk 2 – Activiteiten (weekprogramma) :

 

 

 

Morgen

 

Middag

 

Avond

 

 

 

 

 

Maandag

10.00-12.00

Computerwijk

13.00-15.00

Computerwijk

17.00-20.00

Eetgroep (2 wekelijks)

 

 

 

 

13.00-15.00

ABC Taalles

18.00-21.30

Taalles NCB

 

 

 

 

 

Dinsdag

09.00-12.00

Hollandse Koffieclub

13.00-17.00

Jembatan

17.00-19.00

Jembatan maaltijd

 

 

10.00-13.00

Filosofie (2 wekelijks)

 

 

19.00-21.00

Computerwijk

 

 

 

 

 

Woensdag

9.00-12.30

Taalles NCB

 

 

17.00-20.00

Eetgroep

 

 

10.00-12.00

Computerwijk

13.00-15.00

Computerwijk

18.00-21.00

Taalles NCB

 

 

 

 

 

Donderdag

08.30-10.00

A.T.A.L.

12.00-16.00

Rummikub

 

 

 

 

09.00-12.30

Taalles NCB

 

 

 

 

 

 

11.00-13.00

Computerwijk

 

 

 

 

 

Vrijdag

09.00-12.00

Thema-bijeenkomst

13.00-15.00

 

 

 

 

 

 

Marokkaanse vrouwen

 

 

 

 

 

 

10.00-12.00

Geheugen

 van West*

13.00-15.00

Standvaste Creativteit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* laatste vrijdag van de maand

In het 27-jarige bestaan van huiskamer De Brug hebben veel bewoners een bijdrage geleverd aan allerlei activiteiten. De huidige acitiviteiten  zijn het produkt van bewoners / vrijwilligers. Zij vormen en zorgen tesamen voor "De Brug".

 

 

Hoofdstuk 3 - Uitgangspunten van beleid  :

Stagiairs werken samen met vrijwilligers Žn bewoners in een innovatieve organisatie, waar de volgende uitgangspunten gelden.

á      representativiteit  :

vrijwilligers vertegenwoordigen de lokale bevolking;  zij zijn het klankbord voor de professionele hulpverlening en beleidsmedewerkers van het Stadsdeel  Nieuw West;

á      multiculturaliteit  :

meer dan 50% van de bevolking van Nieuw West heeft een buitenlandse herkomst; de bezoekers en vrjwilligers op De Brug delen hun interesses en talenten in gezamenlijke activiteiten;

á      diversiteit :

bezoekers en vrijwilligers zorgen voor een divers en een zichzelf regelmatig vernieuwend aanbod van activiteiten;

á      empowerment  :

mede door deze activiteiten  ondersteunen en motiveren zij elkaar om staande  te blijven wanneer er problemen zijn;

á      ervaringsdeskundigheid : 

vrijwilligers  presenteren een divers aanbod op basis van persoonlijke kennis en ervaring; De Brug wil graag ruimte bieden voor verdere ontplooiing van deze talenten in het vrijwilligerswerk.

 

Hoofdstuk 4 – Projecten :

 

In het kader van het diversiteitbeleid presenteert De Brug voor vrouwen met verschillende etnische achtergrond :

*      De integratietour 2010 :  "Binden en Verbinden"                                                                                                               

In 2009 is een opzet gemaakt voor de organisatie van een rondreis door de provincies van Nederland onder de slogan: " Hoe leer ik Nederland als multiculturele samenleving kennen? " .

Dit project is bedoeld om:

a)     Op een creatieve manier vrouwen met een uiteenlopende achtergrond en etniciteit, woonachtig in Amsterdam,

veelal  in achterstandswijken, met elkaar kennis te laten maken door middel van een reis door de Nederlandse provincies;

b)    Kennis te nemen van de historische achtergrond en schoonheid van de diverse historisch belangrijke       Nederlandse steden, deze te begrijpen en  vervolgens te verbinden met de eigen afkomst;

c)     Inzicht te krijgen in verschillen en overeenkomsten met de eigen cultuur;

d)     Onderling contact te verbreden en vooral uitwisseling van de eigen waardevolle cultuur (en religieuze) uiting.

Activiteiten die daarbij horen zijn de organisatie van uitstapjes, onder andere:

- een rit over de Afsluitdijk, bezoek aan een bloembollenkwekerij en kaasmakerij;

- rondleidingen in Westerbork, Bronbeek, diverse musea en kloosters;

-       Verzetsmuseum en de voormalige Hollandse schouwburg bezoeken.

Bovengenoemde activiteiten worden aangegrepen om - naast schoonheid - ook:

á       de historische waarde uit te leggen en te plaatsen in het hedendaagse perspectief;

á       verhalen te vertellen over de 2e wereldoorlog;

á       het leven van Nederlandse burgers in de vorige eeuw te bestuderen;

á       de dialoog te stimuleren inzake overeenkomsten met het land van herkomst van de Marokkaanse, Turkse, Surinaamse,  Nederlands-Indische, Hindoestaanse en Nederlandse vrouwen.

á       in contact te komen met mensen buiten de stad en naar elkaar elkaars ervaringen te luisteren;

á       aandacht te geven aan (normen en waarden van) eetgewoontes en bereiding van etenswaren (haring, kaas, stamppot, etc.) .

Duur project:  plusminus 24 maanden.

 

 

*     Het Maatjesproject  :                                                                                                                                                                

De Brug ontvangt wekelijks 150 tot 200 bezoekers, waaronder veel vrouwen, die elkaar tegenkomen op De Brug maar niet echt gewend zijn om met elkaar in gesprek te gaan om diverse redenen:  het overgrote deel van de niet westerse vrouwelijke bezoekers vindt dat zij onvoldoende Nederlands spreken en het ook niet altijd past, binnen bepaalde culturen, om zondermeer met elkaar in gesprek te gaan. Door middel van een maatjesproject worden Nederlandse vrouwen gekoppeld aan vrouwen uit Marokko, Turkije, Suriname en/of Indonesi‘, die samen optrekken en van elkaar leren. Hier hoort ook een kookproject bij met het gezamenlijk boodschappen doen, bereiden van de diverse internationale gerechten en samen aan tafel gaan om te genieten van de diverse schotels.

Duur project: minimaal 12 maanden met een uitloop tot 2 jaar .

 

Afhankelijk van fondsen zal de organisatie van deze twee projecten met ingang van september 2010 worden opgepakt en met hulp van de dan aanwezige stagiairs en vrijwilligers worden gerealiseerd.

 

 

Hoofdstuk 5   Aanbod maatschappelijke dienstverlening :

 

Voorlichtingsbijeenkomsten  :

Er wordt groepsvoorlichting gegeven over relevante thema's. Wijkbewoners en cli‘nten worden ge•nformeerd over activiteiten in het Stadsdeel en wet- en regelgeving, zoals WMO en AWBZ.

Deze bijeenkomsten worden begeleid door de verschillende instanties voor gezondheidszorg:

á      de Gemeentelijke Gezondheidsdienst,

á      patientenvereniging Cli‘ntenbelang

á      centrum voor geestelijke gezondheidszorg  "In Geest"/Prezens.

Belangrijk is  dat het altijd aanwezige schuld- en schaamtegevoel bij met name de oudere bewoners in de wijk begint af te brokkelen.  Dankzij deze bijeenkomsten zal langzaam maar zeker het taboe, dat rust op het bespreken van problemen met anderen, worden doorbroken.

 

Algemeen maatschappelijk werk en Sociaal-Juridische dienstverlening :

Onder bevoegde leiding verzorgen stagiairs op dit gebied

a.     informatie en advies;

b.     verwijzing naar en/of bemiddeling van voorzieningen en diensten;

c.     belangenbehartiging en signalering.

Onder migranten leeft een sterke behoefte aan individuele begeleiding, gericht op verheldering, aanpak en oplossing van alledaagse, regelmatig terugkerende vraagstukken op het terrein van de sociale zekerheid.  Elk jaar wordt op De Brug onderzocht of een nieuw, passend aanbod kan worden gerealiseerd - in samenwerking met professionele instanties.

 

Vrijwilligers van De Brug zullen stagiairs ondersteunen bij het organiseren van de volgende activiteiten :

1.     voorlichtingsbijeenkomsten over wet en regelgeving voor sociale zekerheid;

2.     begeleiding van administratiewerkgroepjes.

 

 

 

De Brug als erkend ÔleerbedrijfÕ

Het stagebeleid ziet toe op begeleiding en ontwikkeling van een breed aanbod aan leermomenten voor studenten sociaal-juridische- en administratieve dienstverlening, maatschappelijke zorg en algemeen maatschappelijk werk.

 

Diverse activiteiten worden ontplooid die kansen bieden om schoolopdrachten in de praktijk uit te voeren:

a.     het wijkgericht werken:  het assisteren bij de organisatie van voorlichtingsbijeenkomsten op het terrein van (geestelijke) gezondheidszorg en sociale zekerheid;

b.     het vrijwilligerswerk: samenwerking met het team van vrijwilligers bij (de organisatie van) activiteiten en het leveren van een gewaardeerde bijdrage aan vergaderingen;

c.     het groepsmaatschappelijk werk: begeleiding van groepen deelnemers aan activiteiten;

d.     sociaal-juridische en maatschappelijke dienstverlening in de wijk:  studenten leren volwaardig deelnemen aan het inloopspreekuur voor wijkbewoners;

e.     externe samenwerking: het onderhouden van contact en betrekking bij de organisatie van beleid  ten behoeve van cli‘nten;

f.      organisatie en deelname aan het debat met bestuurders en vertegenwoordigers van de lokale politieke partijen.

 

Studenten kunnen rekenen op een team van medewerkers met jarenlange expertise in het vrijwilligerswerk en beroepskrachten op het terrein van schuldhulpverlening, sociaal-juridische dienstverlening, administratie en outreachend algemeen maatschappelijk werk.

á       Bestuur en medewerkers van De Brug tonen de veelal zeer jonge mensen hoe het contact gelegd en onderhouden wordt tussen buurtbewoners, vrijwilligers, professionals en politieke vertegenwoordigers  in zowel professionele als informele ontmoetingen. 

á       De Brug werkt samen met andere instanties om vrijwilligers op te leiden tot  professionals op het gebied van hun keuze, in dit geval  zorg- en welzijn.

De Brug wil ook studenten met een specifieke opdracht in de gelegenheid stellen om zich in deze omgeving te ontplooien en te bekwamen op het vakgebied van hun keuze.

 

 

Hoofdstuk 6 - Huisregels :

De Brug verwacht van de stagiairs  dat zij zich houden aan de volgende  huisregels  :

ž     Zij melden zich bij aankomst  en bij vertrek bij de aanwezige huismeester  (en gastvrouw).

ž     aan het  einde van de stageweek leveren stagiairs een presentbriefje in bij Leyla Tamul (vice-voorzitter Stichting De Brug).

ž     stagiairs zorgen ervoor aanwezig te zijn minimaal een half uur voor aanvang van het inloopspreekuur van 09.30 uur op maandag-, dinsdag-, donderdag- en vrijdagochtend..

ž     verhindering door ziekte of reisvertraging wordt telefonisch doorgegeven via telefoonnummer (020) 6138374  v˜˜r aanvang van dit spreekuur.

ž     lunchpauzes zijn van 12 tot 13 uur.

ž     de middag, van 13 tot 16 uur, is gereserveerd voor het spreken van clienten op afspraak en/of  huisbezoek.

ž     stagiairs zijn tot 16 uur op de Brug aanwezig.

ž     op woensdag zijn alle stagiairs aanwezig voor deelname aan het clientenoverleg  om 09.30 uur.

ž     stagiairs  zijn vrij in de schoolvakanties , maar mogen  ervoor kiezen  om door te werken in ruil voor vrije dagen op een nader met de stagebeleider af te stemmen tijdstip.

 

Stagiairs hebben een persoonlijke werkplek met een computer en een persoonlijke account met emailadres. Zij voeren correspondentie met instanties en cli‘nten onder strikte voorwaarden :

ž     ten aanzien van de inhoud  is er instemming vooraf van de client Žn overleg met de stagebegeleider of haar vervanger;

ž     de opmaak  is in de huisstijl van De Brug; zie voorbeeldbrief in de bijlage;.

ž     een kopie wordt overhandigd aan de client;

ž     aantekening en digitale archivering is zodanig , dat collega's het document eenvoudig kunnen terugvinden.

 

Privacyreglement :

Op De Brug wordt zorgvuldig omgegaan met gegevens van bezoekers en medewerkers. Het privacyreglement schrijft voor dat registratie en systematische opslag van persoonsgegevens van bezoekers, clienten, medewerkers en stagiairs beveiligd moet worden. Eveneens wordt er strikt op toegezien dat (digitaal) opgeslagen gegevens van klanten van het maatschappelijk werk en sociaal-juridische dienstverlening volgens wettelijke normen worden bewaard. Papieren dossiers worden voor de duur van het hulpverleningstraject bewaard en daarna aan ex-cli‘nten teruggegeven of met hun toestemming vernietigd. Waar strikt noodzakelijk en in bijzondere situaties zullen documenten volgens afspraak met betrokkenen voor een bepaalde, langere periode worden bewaard.

 

Klachtenreglement :

De Brug hanteert een klachtenreglement. Onder 'klachten' worden verstaan 'alle uitingen van onvrede van bezoekers, medewerkers, stagiairs en cli‘nten'. Klachten worden serieus genomen en, waar mogelijk, zo goed mogelijk  opgelost. Een procedure van klachtenbemiddeling biedt ondersteuning. Structurele problemen zullen in kaart worden gebracht en verwerkt in een signaleringsrapport.

 

Veiligheid :

a. Bedrijfshulpverlening :

Vrijwilligers op De Brug beschikken over het brevet bedrijfshulpverlening en EHBO. Eenmaal per jaar doen de vaste  medewerkers en stagiairs mee aan een brandontruimingsoefening. 

b. Verzekering :

De Brug heeft een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering voor alle medewerkers en stagiairs tijdens hun aanwezigheid op De Brug. Stagiairs op huisbezoek worden beschermd door de bedrijfsverzekering van het bureau voor maatschappelijke dienstverlening van Corrie Vermeulen.

 

Hoofdstuk 7 - Fondsen en bestemmingen :

De Brug ontvangt jaarlijks donaties van particulieren en (bedrijfs)fondsen en subsidie van het Stadsdeel Nieuw West - naast structurele verhuur van lokalen.  Fondsen in natura van vrijwilligers, bedrijven Žn stagiairs zijn de pijlers onder De Brug :

á      Alle activiteiten worden dankzij vrijwilligers mogelijk gemaakt. Zij ontvangen hiervoor alleen een maandelijkse vergoeding.

á      De stagebegeleiders sociaal-juridische en algemeen maatschappelijke dienstverlening leveren een vrijwillige bijdrage van gemiddeld 12 uur per week; zij ontvangen geen vergoeding.

á      Het onderhoud en het beheer van de website van De Brug is de vrijwillige bijdrage van Jan van Zijp, webmaster en projectmanager van 'Geheugen van West'.

á      Technisch onderhoud en reparatie van computerapparatuur en programmatuur is in handen van Rob Beersen.

á      Dankzij de immateri‘le sponsoring door Polanen Adviesbureau, Architectenbureau van den Broeke en Adviesbureau Varkevisser wordt De Brug in staat gesteld om een groot aantal activiteiten te realiseren.

 

Dankzij de bijdrage in natura van al deze vrijwilligers en schenkingen van trouwe donateurs als de Zusters van de Goddelijke Voorzienigheid is De Brug in staat om de deur elke dag weer wijdopen te houden voor  de wijkbewoners.

 

Fondsenwerving :

Werving van (meer) fondsen staat in het komende jaar hoog op de agenda voor tal van belangrijke bestemmingen:

ž     (financi‘le) ondersteuning van de groepen aan de gezamenlijke maaltijden;

ž     het bieden van een platform voor ontmoeting van gehandicapte buurtbewoners met buurtbewoners die geen beperkingen kennen in het dagelijks leven;

ž     het stimuleren en faciliteren van het publiek-maatschappelijke debat;

ž     de begeleiding van stagiairs op verschillende niveaus van stages voor (beroeps)opleidingen;

ž     nieuwe activiteiten voor moeilijk  bereikbare c.q. kwetsbare wijkbewoners;

ž     nieuwe projecten om jongeren en ouderen met elkaar te verbinden.

 

Hoofdstuk 8 – Handleiding voor stagiairs :

 

Stagiairs  hebben een representatieve functie

Inkomende gesprekken :

1. de aanwezige stagiairs spreken onderling af wie op welk moment de telefoon opneemt.;

2. tussen  9 en 16 uur nemen de stagiairs alle inkomende gesprekken op met : ÒHuiskamer De Brug Ò, gevolgd door naam  en functieÓ

(maatschappelijk medewerker / soicaal-juridisch medewerker / administratief medewerker / maatschappelijk werker);

3. luisteren naar de vraag of boodschap en deze noteren;

4. vragen of de persoon die op dat moment afwezig is, terug kan bellen

5. naam en telefoonnummer altijd noteren - ook als gezegd wordt dat die informatie bekend is!

6. van alle  telefoongesprek ken een notitie maken met naam, datum, tijdstip en advies  / afhandeling  van de vraag.

 

Redenen voor deze strikte regels  :

¯    sturing en vorming van beleid  (voor wijziging van of nieuwe  hulpverleningsactiviteiten);

¯    telling van telefonische  hulpvragen voor het jaarverslag;;

¯    onderzoek naar de achterliggende oorzaken voor signalering van structurele problemen in de samenleving;

¯    fondsenwerving voor al dit werk.

 

NB: Ook uitgaande telefoongesprekken worden genoteerd met naam van instantie/persoon, telefoonnummer, datum, tijdstip en casus.

 

Protocol voor dienstverlening aan hulpvragers :

1.     Inloopspreekuur:

stagiairs worden bij aanvang begeleid bij het houden van spreekuur voor buurtbewoners en wel als volgt.

Hulpvragers melden zich bij de gastvrouw. Zij  verzoekt om plaats te nemen in de hal.

Na beeindiging van een gesprek begeleiden stagiairs clienten naar de hal en nodigen  volgende wachtenden in de spreekkamer.

2.     telefonische hulp:

de stagiair neemt het telefoongesprek aan (zie boven), luistert en denkt daarbij rustig na. Is een antwoord of advies niet direct mogelijk, dan vraagt de stagiair of de hulpvrager terugbeld kan worden met het antwoord op de vraag. De formulering luidt als volgt:

Ò Mevrouw, meneer,

hierop kan ik u niet direct antwoord geven. Ik ga de juiste informatie voor u opzoeken en/of : ik wil ook mijn collega raadplegen (om er zeker van te zijn dat ik u het juiste advies, adres voor verwijzing etd. geef)Ó.

Er zijn twee mogelijkheden:

á      De stagiair zoekt de informatie op, raadpleegt aanwezige collega's en belt de hulpvrager met het juiste antwoord terug..

á      De hulpvraag is daarvoor te complex ; de stagiair legt de casus voor op woensdagochtend in het clientenoverleg .

3.     huisbezoek aan cli‘nten (voorbehouden aan studenten MWD 2e en 3e jaars).

4.     Collegiale consultering: voor cli‘nten op het spreekuur, aan de telefoon en ophuisbezoek geldt in gelijke mate de eis van collegiale consultering!  Reden: gezamenlijk weten hulpverleners meer over de beste aanpak ; alle hulpverleners houden elkaar mondeling op de hoogte van de afwikkeling van hulpvragen.

5.     registratie:  De Brug kent naast het clientoverleg een digitaal systeem voor registratie van clientgegevens.